V pátek 19. 6. 2020 se v ZŠ a MŠ Mankovice uskutečnil pro žáky projekt s názvem „Lidé a psi“. Cílem bylo seznámit děti s odpověďmi na otázky o původu psa, objasnit základní gesta v komunikaci psa s člověkem, přiblížit dětem plemeno německý ovčák a předvést prvky ze sportovní kynologie.
K projektu jsme přizvali majitele německého ovčáka pana Petra Hromka. Jeho fena Gerda úspěšně vykonala zkoušku všestranného výcviku psa prvního stupně ZVV1 a také zkoušku doprovodného psa dle německého zkušebního řádu BH.
Během povídání žáci nacházeli odpovědi na otázky typu Odkud se vzali psi?, Jaké známe psovité šelmy?, Jak vzniklo soužití s lidmi? a podobně. V další části se rozebírala „řeč těla“ psa neboli to, jak s lidmi pes komunikuje a co jim takto sděluje (výzva ke hře, bojácné - agresivní chování). Následoval výklad o založení plemene německý ovčák a jeho využití v praxi. Pracovní pes musí složit zkoušky ze stopování, poslušnosti a obrany psovoda. Děti se seznámily s tím, co všechno musí pes umět, aby tyto zkoušky úspěšně složil.
V praktické části projektu, která se konala na školní zahradě, žáci viděli ukázky sportovní kynologie – některé části z obrany, poslušnosti a stopování. Sami pak mohli Gerdě dávat povely a sledovat, jak je plní. Na závěr si vyzkoušeli také zdolávání některých překážek.
Helena Hromková

Vytisknout
E-mail
V pátek 12. 6. 2020 se v ZŠ a MŠ Mankovice uskutečnil pro žáky základní školy projekt s názvem „Lidé a zbraně“. Cílem projektu bylo seznámit děti s různými druhy palných zbraní, se zásadami bezpečnosti při manipulaci a s různými účely zbraní v životě člověka (ochrana osob a majetku, sportovní střelba, sběratelství historických zbraní atd.). K projektu jsme přizvali zkušebního komisaře pro zbraně a střelivo PhDr. Petra Hromka.
Žáci nacházeli odpovědi na otázky „Co je to zbraň?“, „Jaké jsou základní části palných zbraní?“, „Jaký je původ slova pistole?“ atd. Získali přehled o technickém vývoji zbraní od jednoduchých husitských píšťal po dnešní pistole. Například při popisu fungování přinesené historické pistole Patriot proběhla názorná ukázka zapálení černého střelného prachu, který se do ní používá.
Kromě powerpointové prezentace s barevnými fotkami zbraní si žáci mohli osahat deset přinesených exponátů (pistole, revolvery, brokovnice, vzduchovky) a vyzkoušet si, jak se jednotlivé druhy zbraní drží, jak se s nimi míří. Výklad se zabýval také tím, jak jsou zbraně nebezpečné. Na závěr jsme si shrnuli různé účely zbraní v civilním životě člověka.
Ve spolupráci s paní učitelkou pan Hromek vytvořil pro žáky pracovní list, ve kterém si zopakovali a utřídili získané informace a také aplikovali znalosti z matematiky (vypočítej hmotnost krabičky s 50 náboji, jestliže jeden náboj váží 14 gramů a podobně).
V praktické části projektu si žáci vyzkoušeli běh a start podle startovací pistole na školní zahradě. Protože se podařilo na školní zahradě nalézt také bezpečný prostor pro střelbu ze vzduchovky na terč, všichni žáci si tuto dovednost vyzkoušeli v praxi.
V závěrečné reflexi žáci ocenili zejména názornost, praktičnost a možnost vše si vyzkoušet.
Helena Hromková

Vytisknout
E-mail
Vytisknout
E-mail