školní rok 2016/2017
Cíle:
· vést děti k zamyšlení nad možnostmi jak trávit volný čas
- k posilování bariér proti sebepoškozování toxickými látkami všeho druhu
- k pochopení pojmů zákon, právo, povinnost
- k osvojování si správných stravovacích návyků (co je zdravé, denní režim)
- posilovat povědomí o zdravém životním stylu
Způsob realizace:
Informace
· zařazovat v hodinách prvouky témata péče o zdraví (WHO – duševní, fyzická, sociální pohoda), zdravá výživa, správné stravovací návyky, nebezpečné účinky drog a jiných návykových látek (kniha Filipova dobrodružství),
· pracovat v těchto hodinách se Slabikářem dětských práv a pracovním sešitem Etická výchova
· navozovat v těchto hodinách různé situace, se kterými se žák může setkat
· využívat schránku důvěry – řešit zjištěné problémy, šikanování, vandalismus, brutalitu
· společně stanovit pravidla pro chování
Spolupráce s rodiči
· seznamovat rodiče na třídních schůzkách s brožurami, týkajícími se této problematiky
· seznámit rodiče s důležitými kontaktními místy a telefonními čísly
· společně sledovat trávení volného času dětí
· společné mimoškolní akce – sportovní odpoledne s opékáním špekáčků, předvánoční dílny, zahradní slavnost, drakiáda
Volnočasové aktivity
· dát dětem možnost zapojení do mimoškolních činností
o děti navštěvují ŠD, v rámci ŠD probíhají tyto aktivity - informatika, výtvarné činnosti, soutěže a stolní hry, sportovní hry, flétna
o ve škole mají děti možnost navštěvovat zájmové kroužky – Angličtina, Keramika, Taneční, Informatika
· o přestávkách mohou děti využívat relaxační kouty ve třídách a chodbě, počítačovou učebnu a knihovnu
· společenské akce – předvánoční dílny, Den matek, Zahradní slavnost,
· vystoupení na akcích pořádaných obcí - Rozsvěcení vánočního stromu, Mikulášská besídka, Den matek, Den obce
· spolupráce s malotřídními školami
· Sběr papíru, baterek a drobných elektrospotřebičů
Jednorázové preventivní aktivity
· návštěva divadel a jiných představení, Den Země, školní recitační, literární a výtvarná soutěž, Den dětí, sportování v tělocvičně
· ve spolupráci s MŠ – vánoční dílny, drakiáda, vystoupení na společenských akcích
· realizace dopravní výchovy, jejíž součástí je i návštěva dopravního hřiště
· ve spolupráci se Střediskem ekologické výchovy Hájenka – děti se seznamují s tradicemi (Velikonoce, …), učí se chovat šetrně k životnímu prostředí.
Spolupráce s odborníky
· zajistit besedu s Policií ČR
· v případě potřeby spolupracovat s PPP
V Mankovicích 30. 8. 2016
________________________________
Ivana Zdarsová -drogový preventista
Program proti šikanování
Tento Program proti šikanování je součástí Minimálního preventivního programu ZŠ Mankovice pro školní rok 2016/2017.
Specifická prevence proti šikanování je zaměřena na prevenci jakýchkoli projevů šikany mezi žáky (verbální, fyzická i smíšená).
Cíl: vytvořit ve škole bezpečné, respektující a spolupracující prostředí (podpora solidarity a tolerance, posílení a vytváření podmínek pro zapojení všech žáků do aktivit třídy a školy, rozvíjet mezi dětmi vzájemný respekt k sobě navzájem).
Plán řešení krizové situace při zjištění počátečního stadia šikany A:
· Rozhovor s těmi, kdo na šikanu upozornili a rozhovor s oběťmi.
· Nalezení vhodných svědků.
· Individuální rozhovory, konfrontační rozhovory se svědky (nikoli konfrontace oběť x agresor).
· Zajištění ochrany obětem.
· Rozhovor a agresory, domluvy, spolupráce s rodinou agresora.
o Kompetence k řešení problému: třídní učitel, ředitel školy
Plán řešení krizové situace při zjištění pokročilé formy šikany B:
· Domluva pedagogů na spolupráci a postupu vyšetřování.
· Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi.
· Pomoc a podpora oběti.
· Nahlášení Policii, seznámení se s informací MŠMT ČR čj. 25 884/2003-24. Spolupráce předškolních zařízení, škol a školních zařízení s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchané.
· Vlastní vyšetřování.
· Spolupráce s dalšími institucemi a orgány (PPP, Středisko výchovné péče).
· V případě negativních dopadů šikanování na oběť je nutné jí zprostředkovat péči PPP nebo jiných odborníků.
Výchovná opatření:
· Další práce s agresorem (dobrat se jeho vlastního náhledu na své chování, motivy, které jej k němu vedly, v případě potřeby zprostředkovat péči PPP nebo jiných odborníků).
· Užití běžných výchovných opatření (napomenutí, důtka ředitele školy).
· Snížená známka z chování.
· Práce s celým třídním kolektivem.
Spolupráce s rodiči:
· Dbát na taktní přístup a zejména na zachování důvěrných informací (stejný přístup k rodičům oběti i agresora).
Spolupráce se specializovanými institucemi:
· Při předcházení případům šikany a při jejich řešení je důležitá spolupráce vedení školy, ŠMP, výchovného poradce s dalšími institucemi a orgány:
o PPP, středisky výchovné péče, SPC, s pediatry, dětskými psychology a zařízeními, která poskytují odbornou poradenskou péči.
o S oddělením péče o rodinu a děti, s oddělením sociální prevence.
· Dojde-li k závažnějšímu případu šikanování, ředitel školy oznámí tuto skutečnost Policii ČR.